درمانگران

آخـریــن مطالب

پاسخ به پرسش‌های رایج در مورد کنگره مجازی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه

پاسخ به پرسش‌های رایج در مورد کنگره مجازی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه

نخستین کنگره مجازی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه به صورت مجازی در «سایت درمانگران» در آدرس https://darmangaran.ir برگزار می‌شود.


- خلاصه فرایند برگزاری کنگره مجازی به این شرح است:
- تاریخ برگزاری کنگره از ۱۷ بهمن‌ الی ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ به مدت یک ماه خواهد بود.
- بعد از ثبت‌نام در کنگره می‌توانید سخنرانی‌های برنامه‌ها را ملاحظه بفرمایید.
- سخنرانی‌ها در مباحث و پانل‌های متنوعی هستند و از پیش‌ضبط شده‌اند. بنابراین می‌توانید هر ساعتی از شبانه‌روز آنها را ملاحظه بفرمایید. در صورت تمایل می‌توانید هر سخنرانی را بیش از یک بار مشاهده کنید.
- بعد از ملاحظه سخنرانی‌ها لازم است در یک آزمون نهایی شرکت کنید تا امتیاز برنامه را کسب کنید.

 

- کنگره مجازی به چه معنی است؟
انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران طی ماه‌ گذشته از اساتید عزیز این رشته دعوت نموده تا جدید‌ترین مباحث علمی خودشان را در استودیو ضبط کنند و این مباحث به صورت فیلم ضبط شده‌اند. با شروع کنگره (۱۷ بهمن ۹۹)، شما یک ماه (تا ۱۷ اسفند ۹۹) فرصت دارید تا سخنرانی‌ها و مباحث را ملاحظه کنید و هیچ محدودیتی در ساعات نمایش و بازپخش آنها نخواهید داشت.

برخلاف کنگره‌های حضوری که همزمان امکان حضور در تمام سالن‌ها وجود نداشت، این بار در صورت تمایل می‌توانید تمام سخنرانی‌ها را مشاهده کنید.

 

- آیا کنگره مجازی دارای امتیاز بازآموزی نیز هست؟
بله. این کنگره دارای ۲۰ امتیاز بازآموزی است. جهت کسب امتیاز لازم است که در یک آزمون آنلاین شرکت کنید. آزمون نهایی دارای ۴۰ سوال است که باید به حداقل ۷۰ درصد آنها پاسخ صحیح بدهید. در صورت پاس نشدن، حداکثر تا ۳ بار می‌توانید در آزمون نهایی شرکت کنید. در بازه زمانی یک ماهه برگزاری کنگره هر زمان که بخواهید می‌توانید در آزمون شرکت کنید.

البته در صورتی که نیاز به کسب امتیازبازآموزی ندارید (برای مثال دستیاران، کارشناسان و…) می‌توانید با هزینه کمتر در کنگره ثبت‌نام نموده و از محتوای علمی آن استفاده کنید.

 

- چگونه می‌توانم در کنگره ثبت‌نام کنم؟
کافی است به صفحه ثبت‌نام کنگره مراجعه بفرمایید و مشخصات خودتان را ثبت‌کنید و پس از پرداخت، ثبت‌نام شما تکمیل می‌شود.

 

- مباحث علمی این کنگره در چه موضوعاتی خواهد بود؟
سخنرانی‌های اساتید کنگره حول این موضوعات طرح ریزی شده است:

– مدیریت راه هوایی
– اصول پایه بیهوشی
– مراقبت‌های حول و حوش بیهوشی و ERAS
– مراقبت‌های ویژه، کووید۱۹
– مدیریت درد حاد و مزمن
– رژیونال آنستزی با گاید سونوگرافی
– بیهوشی مامایی
– نوروآنستزی
– بیهوشی در اطفال
– بیهوشی قلب
– بیهوشی و سدیشن در مطب و دندانپزشکی
– بیهوشی در اعمال جراحی توراکس و لاپاراسکوپیک
– احیای همودینامیک و قلبی ریوی

 

- برای شرکت در کنگره باید از چه ابزاری استفاده کنم؟
شما می‌توانید با کامپیوتر(سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس)، تبلت یا تلفن همراه با سیستم عامل‌های اندروید یا آی‌اواس (آیفون) در آزمون شرکت کنید. کافی است از یک مرورگر مدرن مانند کروم، فایرفاکس یا سافاری استفاده نمایید.

 

- آیا مشاهده سخنرانی‌ها به تنهایی برای کسب امتیاز کافی است؟
خیر. شما باید در آزمون نهایی کنگره شرکت کنید. آزمون نهایی دارای ۴۰ سوال است که باید به حداقل ۷۰ درصد آنها پاسخ صحیح بدهید. در صورت پاس نشدن، حداکثر تا ۳ بار می‌توانید در آزمون نهایی شرکت کنید.

 

- برای شرکت در آزمون نهایی چقدر فرصت دارم؟
در طی یک ماه برگزاری کنگره، هر زمان که فرصت داشتید می‌توانید در آزمون نهایی شرکت کنید. لطفا توجه کنید که بعد از ۱۷ اسفند امکان شرکت در آزمون نهایی و کسب امتیاز وجود نخواهد داشت.


- برای شرکت در آزمون نهایی باید از چه ابزاری استفاده کنم؟
شما می‌توانید با کامپیوتر، تبلت یا تلفن همراه با سیستم عامل اندروید یا آی‌اواس (آیفون) در آزمون شرکت کنید. کافی است از یک مرورگر مدرن مانند کروم، فایرفاکس یا سافاری استفاده نمایید.

 

- آیا بعد از ثبت‌نام در اینجا، لازم است در سامانه آموزش مداوم نیز همین برنامه را ثبت‌نام کنم؟
خیر، ثبت‌نام و امتیاز شما (پس از قبولی در آزمون) به صورت اتوماتیک در حساب آموزش مداوم شما درج خواهد شد.

در صورت تمایل می‌توانید با شماره تلفن‌های انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه تماس بگیرید:

09035395977
021-88834989
021-88843807

 

ادامه مطلب

آموزش بلاک غیرتهاجمی عصب گلوسوفارنژیال با کمک سواپ

آموزش بلاک غیرتهاجمی عصب گلوسوفارنژیال با کمک سواپ

در این ویدیوی کوتاه، با یک روش ساده و موثر برای بلاک عصب گلوسوفارنژیال آشنا می‌شوید که تنها با کمک یک سواپ انجام می‌شود. این بلاک باعث از بین رفتن رفلکس گگ شده و در تسهیل پروسیجرهایی مانند اینتوباسیون در وضعیت هوشیاری بسیار کمک‌کننده است.

ادامه مطلب

ساخت گردنبندی که مراقب است به صورت‌مان دست نزنیم!

ساخت گردنبندی که مراقب است به صورت‌مان دست نزنیم!

متخصصان بارها هشدار داده‌اند که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، صورت خود را لمس نکنید، اما می‌دانیم که اجتناب از لمس صورت کار آسانی نیست و اغلب اوقات به صورت ناخودآگاه صورت‌مان را لمس می‌کنیم.

حالا محققان ناسا (بله درست خوانده‌اید، همان ناسایی که فضاپیما می‌سازد) در آزمایشگاه پیش‌رانش جت، گردنبندی تولید کرده‌اند که "پالس" نام دارد. این گردنبند یک حسگر «مجاورت»، با برد ۱۲ اینچ و یک موتور لرزش سکه‌ای دارد که به هنگام حرکت دست به سمت سر، فعال می‌شود. هرچه انگشتان‌تان به صورت نزدیک‌تر شود، لرزش دستگاه بیشتر می‌شود.

ناسا اعلام کرده است که هدف ساخت گردنبند "پالس" به حداقل رساندن شیوع کووید-۱۹ است که به راحتی منتقل می‌شود.  چرا که اگر فردی سطحی آلوده به ویروس کرونا را لمس کند و سپس دست خود را به چشم، بینی و یا دهان خود بزند، آلوده به این بیماری می‌شود.

ناسا تاکید کرده است که این گردنبند، جایگزین ماسک نیست، بلکه قرار است در کنار سایر اقدامات پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مانند رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شست و شوی مرتب دست‌ها، مورد استفاده قرار گیرد.

منبع

ادامه مطلب

صدور مجوز استفاده از ویدیو لارنگوسکوپ جدید برای کاهش احتمال ابتلای درمانگران به کووید۱۹

صدور مجوز استفاده از ویدیو لارنگوسکوپ جدید برای کاهش احتمال ابتلای درمانگران به کووید۱۹

مراکز مراقبت‌های ویژه در سراسر جهان در خط مقدم کووید۱۹ هستند. لوله‌گذاری مجاری تنفسی برای نگهداری بسیاری از بیماران در ICU ضروری است، اما این کاری تخصصی و چالش برانگیز است و ممکن است زمان زیادی از درمانگر بگیرد. 

در بعضی از بیماران، لوله‌گذاری ممکن است بیش از یک دقیقه طول بکشد و به طور بالقوه منجر به عواقب جدی و شیوع کرونا بین درمانگران شود. اکنون، Nihon Kohden در حال راه‌اندازی یک لارنگوسکوپ ویدیویی جدید با نام NK AWS-S200 در ایالات متحده است که با مارک Pentax در خارج از ایالات متحده به بازار عرضه می‌شود. این دستگاه برای دستیابی به لوله‌گذاری سریع‌تر و در اولین تلاش طراحی شده است.

شرکت سازنده ادعا می‌کند که این دستگاه می‌تواند به محافظت از پزشکان در هنگام لوله‌گذاری بیماران کووید۱۹ یا بیماران مبتلا به سایر عفونت‌های تنفسی، کمک کند.

لارنگوسکوپ جدید از یک نمایشگر رنگی با کیفیت بالا ساخته شده است. همچنین با وجود موهای عرضی این امکان را به پزشک می‌دهد که لوله را تا انتهای مجاری تنفسی داخل ببرد. این لارنگوسکوپ تصویری، با استفاده از یک کانال داخلی برای هدایت لوله و توانایی مشاهده مداوم روش لوله‌گذاری، خطر آسیب دهان و حلق، از جمله خونریزی خفیف مخاطی و گلو درد را کاهش می‌دهد.

طبق گفته شرکت سازنده، مدل جدید به پزشکان اجازه می‌دهد تا بیماران را در مقایسه با دستگاه‌های دیگر، سریع‌تر لوله‌گذاری کنند. با استفاده از NK AWS-S200، پزشکان می‌توانند حتی راه‌های هوایی دشوار را در 22.9 ثانیه لوله‌گذاری کنند.

ضروری است که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، در مواجهه با بیماران جدی مبتلا به COVID-19 ابزاری داشته باشند تا به سرعت و به آسانی راه هوایی را ایجاد کنند. لارنگوسکوپ ویدئویی NK AWS-S200 برای دستیابی به این هدف ساخته شده است و همچنین پزشکان را ایمن نگه می دارد تا مجبور نشوند برای مشاهده تارهای صوتی و حنجره، بیش از حد به بیمار نزدیک شوند.

با استفاده از تیغه‌های یکبار مصرف نیز که در چهار اندازه مختلف موجود است، خطر انتقال آلودگی بین بیماران کاهش می یابد. ضمنا کسانی که آسیب‌های احتمالی نخاعی دارند و نباید گردن آن‌ها حرکت داده شود، می‌توانند با استفاده از NK AWS-S200 لوله‌گذاری شوند.

منبع

ادامه مطلب

آیا امکان پیش‌بینی حملات صرع از یک ساعت قبل وجود دارد؟

آیا امکان پیش‌بینی حملات صرع از یک ساعت قبل وجود دارد؟

محققان دانشگاه بن گوریون، موفق به ساخت یک الکتروانسفالوگرام (EEG) پوشیدنی شده‌اند که بر اساس گفته خودشان، حملات صرعی را حداکثر یک ساعت قبل از شروع پیش‌بینی‌ می‌کند. 

این دستگاه الگوریتم‌های یادگیری عمیق را برای تجزیه و تحلیل فعالیت‌های مغزی و تشخیص تشنج‌های احتمالی ترسیم می‌کند. بعد از تشخیص تشنج، هشدار به صورت یک زنگ به متخصص منتقل می‌شود.

محققان دانشگاه بن‌گوریون ادعا می‌کنند که دستگاه طراحی شده توسط آن‌ها از الکترودهای EEG کمتری استفاده می‌کند؛ موضوعی که در صورت تجاری‌سازی محصول می‌تواند به کاهش ابعاد دستگاه و حمل‌پذیری آسان‌تر آن کمک نماید.

این هشدار می تواند به بیمار فرصت دهد تا با مصرف داروهای خود از بروز تشنج جلوگیری کند. افرادی که بدن‌شان به داروهای ضد صرع پاسخی نمی‌دهد، این فرصت را دارند که خطر آسیب‌های مرتبط با تشنج را به حداقل برسانند.

منبع

ادامه مطلب

با لباس جت می‌توان در عرض چند ثانیه به کوهنوردان آسیب دیده رسید

با لباس جت می‌توان در عرض چند ثانیه به کوهنوردان آسیب دیده رسید

هنگام بروز حادثه‌، بسیار مهم است که در سریع‌ترین زمان ممکن به فرد آسیب‌دیده برسیم. به‌ویژه زمانی که حادثه در یک منطقه صعب العبور، مانند بالای کوه رخ داده باشد.

حالا یک سرویس تخصصی ارایه کمک‌های اوژانس از یک لباس ویژه پرده‌برداری کرده که به سرعت توسط امدادگر قابل پوشیدن است و به وی توانایی پرواز می‌دهد! این لباس در واقع یک جت پک است که با ۵ توربین بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و می‌تواند با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت امدادگر را به محل حادثه برساند. سوخت این جت از گازوئیل تامین می‌شود.

این دستگاه توسط سرویس آمبولانس هوایی Great North در مناطق کوهپایه‌ای و صخره‌ای تست شده است. در این آزمایش امدادگر توانست با استفاده از لباس جت در کمتر از دو دقیقه به فرد آسیب دیده برسد و به راحتی در سطح صخره‌ای فرود آید.

 

منبع

ادامه مطلب

تصاویربرداری از پرفیوژن خون با وضوح بالا به کمک دوربین و پالس‌اکسی‌متر

تصاویربرداری از پرفیوژن خون با وضوح بالا به کمک دوربین و پالس‌اکسی‌متر

تشخیص چگونگی حرکت خون در بدن و کوچک‌ترین مویرگ‌ها، با استفاده از روش‌های تصویربرداری موجود، بسیار دشوار است. پرفیوژن ضعیف خون می‌تواند عامل انواع بیماری‌ها باشد، بنابراین تشخیص آن می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌ها موثر باشد. 

ترموگرافی مادون قرمز (infrared thermography) ابزاری مناسب برای این امر است، اما گران و کند است و دقت بالایی ندارد. محققان دانشگاه رایس اکنون فناوری بسیار ارزان‌تری را ایجاد کرده‌اند که به نظر می‌رسد در تصویربرداری پرفیوژن خون عملکرد به مراتب بهتری نسبت به سایر موارد موجود دارد. این سیستم با استفاده از یک دوربین نوری معمولی تغییرات جزئی در زیر پوست را هنگام ورود و خروج خون تشخیص می‌دهد. همچنین از یک پالس‌اکسی‌متر برای کالیبره کردن مداوم خود در برابر نبض بیمار استفاده می‌کند.

هنگامی که این فناوری روی داوطلبان آزمایش شد، توانست تغییرات کوچک در خونرسانی در زیر پوست را تشخیص دهد. همچنین این سیستم می‌تواند انسداد کامل یا جزئی جریان خون وریدی را نشان دهد. این اتفاق موفقیتی چشمگیر برای یک فناوری است که بتواند بدون نیاز به تماس و اشعه و با دقت بالا کار کند.

منبع

 

ادامه مطلب

ام‌آر‌آی قابل حمل برای استفاده در اتاق بیمار

ام‌آر‌آی قابل حمل برای استفاده در اتاق بیمار

تصویرسازی تشدید مغناطیسی (MRI) به یک بخش جدایی‌ناپذیر از مراقبت‌های پزشکی در بسیاری از جهان تبدیل شده است، اما دسترسی به این فناوری همچنان محدود است. اسکنرهای معمولی ام‌آر‌آی، به اتاق‌های اختصاصی با پروتکل‌های ورودی‌، تخلیه خاموش کننده و اقدامات ایمنی احتیاج دارد.

در اوایل سال جاری، شرکت Hyperfine موفق به کسب اولین ترخیص کالا از گمرک FDA برای یک اسکنر MRI قابل حمل شد که می‌تواند به اتاق بیماران منتقل شود. اکنون این شرکت نسل دوم اسکنرهای قابل حمل خود را با نام Swoop تولید کرده است. 

Swoop با داشتن چرخ گردان، امکان حمل دستگاه به اتاق بیمار را می‌دهد. این دستگاه از طریق یک تبلت که به صورت بی‌سیم به دستگاه MRI متصل است کار می‌کند. احتمالا بیشترین استفاده از این دستگاه، تصویربرداری از مغز برای ارزیابی سکته مغزی و سردرد است. همچنین می‌توان برای تصویربرداری از مفاصل و اندام‌های محیطی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

برخلاف سیستم قبلی این شرکت، Swoop برای همه گروه‌های سنی استفاده می‌شود و دارای تعدادی نرم افزار است که قابلیت‌های متنوعی دارد. همچنین هزینه این دستگاه نسبت به سایر اسکنرهای MRI کمتر است و 35 برابر کمتر از سیستم‌های مشابه، انرژی مصرف می‌کند. 

منبع

ادامه مطلب

سی‌تی‌اسکن قابل حمل به محل بستری بیمار

سی‌تی‌اسکن قابل حمل به محل بستری بیمار

دستگاه سی‌تی‌اسکن قابل حمل Somatam on.site به تازگی موفق به دریافت تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا شده است. این سی‌تی‌اسکن که توسط کمپانی زیمنس طراحی شده است، به کمک چرخ‌های گردان، امکان حمل آن به اتاق بیمار وجود دارد.

با وجود دستگاهی که به اتاق بیمار حمل می‌شود، احتمال آسیب دیدگی و وخیم تر شدن وضعیت بیماران در حین حمل و نقل کاهش می‌یابد. علاوه بر این، کارکنان کمتری زمان خود را صرف حمل بیمار به اتاق سی تی اسکن می‌کنند؛ ضمنا جالب است بدانید که تنها به یک نفر برای انتقال دستگاه به اتاق بیمار نیاز است. 

در قسمت جلویی اسکنر یک دوربین داخلی وجود دارد که به کارکنان اجازه می‌دهد، بیمار را در حین حرکت ببیند و از بروز آسیب جلوگیری کند. همچنین از برخورد بیمار با اشیای سر راه جلوگیری می‌شود. پس از آماده شدن برای اسکن، صفحه زیر بیمار را برداشته و سر او را در داخل اسکنر قرار می‌دهند. 

نگهدارنده سر و شانه کمک می‌کند تا بدن بیمار در جای مناسب خود قرار بگیرد. هیچ گونه کابل و لوله‌ای برای تصویربرداری با این اسکن از بیمار جدا نمی‌شود. پس از تصویربرداری، اسکن‌ها به طور خودکار به پایگاه داده عکس رادیولوژی بیمارستان منتقل می‌شوند و یک رادیولوژیست می‌تواند بلافاصله آن‌ها را بررسی کند.

به گفته داگلاس رایان، جانشین توموگرافی رایانه‌ای در زیمنس آمریکای شمالی، دستگاه جدید، کیفیت مراقبت از بیماران جدی که نیاز به سی تی اسکن دارند را تغییر می‌دهد. علاوه بر این، تصویربرداری کنار تخت، به کاهش حمل و نقل بیمار کمک می‌کند، در نتیجه خطر عفونت را کاهش می‌دهد.

منبع

ادامه مطلب